Savremeni nastavnik i savremena škola sve su manje davatelji informacija. Učeniku je nastavnik ujedno i predstavnik društva, sudac, izvor znanja, pomagač u učenju, uzor, istražitelj, čuvar, vođa grupe, zamjenski roditelj, prijatelj i osoba od povjerenja. Ove i slične uloge pokazuju svu složenost i zahtjevnost ovoga poziva. Brojne društvene promjene kojima svjedočimo, od nastavnika traže drugačiji odgovor i novu prilagodbu ponašanja u odnosu s učenikom. Profil nekadašnjeg nastavnika bio je jasniji i prilično jednostavniji. Nastavnikova je uloga prije svega bila prenošenje znanja, kontrola i procjena koliko su prenesenih informacija učenici usvojili te postavljanje jasnih granica u ponašanju učenika, kojim je upravljao nastavnik. Odnos se, dakle, temeljio na stručnosti i apsolutnoj nastavnikovoj kontroli. Takav model danas postaje sve manje učinkovit. Očito je da biti dobar nastavnik zahtijeva mnoge druge sposobnosti osim one prenošenja znanja. Nestala je nekadašnja jasnoća uloga i granica pa je potrebno tražiti nove odgovore na izazove koji su pred nama.

Mnogobrojna istraživanja u području odgoja te iskustvo rada u školi upućuju na to kako postoje obrasci ponašanja nastavnika koji podižu kvalitetu odnosa nastavnik – učenik. Kvalitetan odnos s učenicima imat će nastavnik koji zahtijeva poštivanje dogovorenih pravila, pozitivan je u odnosu s učenicima, emocionalno je stabilan i zna kvalitetno komunicirati. Dominantne crte ličnosti (otvorenost, srdačnost, iskrenost, emocionalna stabilnost, pozitivnost) te uobičajeno ponašanje nastavnika u razredu utječu na motivaciju učenika. Ako učenici vole nastavnika, cijene njegovo mišljenje i smatraju da je iskren u onome što govori te da učenicima zaista želi dobro, bit će motiviraniji za pozitivno ponašanje i učenje. Na taj način nastavnik usmjerava ponašanje učenika.

Kvalitet odgoja i obrazovanja prvenstveno ovisi o znanju, sposobnostima i vještinama te stavovima nastavnika – da se svaki dan nose sa složenim problemima odrastanja i razvoja djece i mladih, da osmišljavaju učinkovite načine poučavanja, da vjeruju u uspjeh svakoga učenika te da su duboko svjesni svojih profesionalnih dužnosti i odgovornosti jer su obvezni svakodnevno donositi odluke.
 (iz Priručnika „Upravljanje razredom“ u izdavaštvu British Council i Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, Republika Hrvatska)

Nove izazove i drugačiju ulogu nastavnika prepoznali smo u nastavi građanskog obrazovanja još prilikom uvođenja nastavnog predmeta građanskog obrazovanja. Od samih početaka nastava građanskog obrazovanja traži timski i istraživački rad u učionici, a od nastavnika da usmjerava proces usvajanja znanja, traženja i kritičkog promišljanja informacija. Danas, gotovo dva desetljeća kasnije pred nastavnike stavljamo i nove izazove: prepoznavanje rizičnih ponašanja, rad u inkluzivnoj učionici, korištenje savremenih tehnologija u nastavi građanskog obrazovanja. Ovu i ovakvu ulogu nastavnika i odgovornost nastavnika građanskog obrazovanja za osnaživanje mladih na aktivno i odgovorno djelovanje i izvan škole i učionice predstavili smo kroz priznanje izvrsnosti koje ove školske godine prvi puta dodjeljujemo nastavnicima razredne nastave, nastavnicima i profesorima predmetne nastave građanskog obrazovanja u osnovnim i srednjim školama, odgajateljima i univerzitetskim profesorima i asistentima koji poučavaju građanskim kompetencijama. Pozvali smo edukatore da svoj rad, izazove poučavanja, opredjeljenost za cjeloživotno učenje i kontinuirano stručno usavršavanje predstave u esejima i kratkim video pričama o svom radu. Iako je riječ o takmičarskom konceptu u kojem biramo nauspješnije, ovo priznanje prije svega ima za cilj promovirati primjere pozitivne prakse rada u učionici i ukazati na izazove i uspjehe u radu naših nastavnika građanskog obrazovanja.

Uskoro ćete tako na web stranici CIVITAS-a i našim profilima na društvenim mrežama moći pratiti svoje kolege nastavnike i ukazati im povjerenje i podršku u izboru za priznanje izvrsnosti u oblasti poučavanja za aktivno i odgovorno građanstvo.