Стручна трибина за студенте Универзитета у Бањој Луци одржана је у понедјељак, 12.11.2018. у амфитеатру Филозофског факултета. Трибину је водио проф.др. Миле Илић, а студенти су овом приликом разматрали друштвено-транзицијски контекст унапријеђења наставе грађанског образовања.
Будуће наставнике, студенте – полазнике трибине, са школским програмом грађанског образовања у Републици Српској и Босни и Херцеговини упознао је Здравко Шункић, предсједник ЦИВИТАС Управног одбора и водитељ ЦИВИТАС Канцеларије у Бањој Луци. Професор Илић је након тога са студентима говорио о развоју грађанских и интерперсоналних компетенција ученика и студената, с посебним освртом на сложен, интердисциплинарни приступ наставника у процесу развоја грађанских компетенција ученика. Координатор програма Харис Ибричић појаснио је студентима како ће закључци и препоруке ове трибине бити представљени у програму ЦИВИТАС универзитетске конференције најављене за 1. и 2. децембра у Сарајеву.
„Уз грађанска знања, нужан услов ефикасног одгоја и образовања за активно и одговорно грађанство је развој когнитивних и партиципативних грађанских вјештина, грађанских врлина и посвећености. За то је потребно кроз наставу потицати ученике и студенте на рад у групи, пројектни и истраживачки рад како би стекли практично искуство учешћа у процесима одлучивања у учионици, школи и заједници током формалног образовања.“ – закључак је ове трибине.
* * *
Програмски садржаји грађанског образовања настају дидактичко-методичком трансформацијом интердисциплинарних (филозофских, социолошких, историографских, политолошких, правних, економских, психолошких, педагошких, културолошких…) сазнања о темељима, принципима, моделима, изазовима демократије; политичким системима, гранама и нивоима власти, људским правима, грађанству и цивилном друштву, економији и демократији, глобализацији… Познавање тих сазнања је за методичара и наставника нужно, али без основне психо-педагошке образованости, дидактичке информисаности и методичке оспособљености није у грађанском образовању дјелотворно. Њихови резултати била би књишка грађанска знања која би дјеца и млади меморисали, за оцјену репродуковали и касније заборављали, а не трајније вриједна и стваралачки примјењива грађанска знања интегрисана са грађанским вјештинама, врлинама и способностима.