U školskoj 2017./18. godini neki oblik nastave građanskog obrazovanja sluša 202 645 učenika osnovnih i srednjih škola u Bosni i Hercegovini, a CIVITAS školski programi građanskog obrazovanja izučavaju se i u predškolskim ustanovama i kao predmeti studijskih programa javnih univerziteta. Uz redovne školske programe CIVITAS Obrazovni centar za demokratiju i ljudska prava svake godine organizira i programe stručnog usavršavanja nastavnika i radionice muzejske pedagogije. O nastavi u drugom polugodištu i najavljenim programima neformalnog obrazovanja na pitanja učenika i nastavnika odgovarala je Ivana Kešić, program manager našeg školskog programa građanskog obrazovanja.
- Za mjesec april CIVITAS je najavio novi ciklus radionica muzejske pedagogije. Koje institucije su uključene u ovaj projekt i na koje načine učenici mogu uzeti učešća u najavljenim radionicama?
Američki filozof i pedagog John Dewey (1859-1952) je u povezivanju škola sa ustanovama, kao što su muzeji vidio „povezivanje svega, što je obrazovno“ i zaista muzeji, uz svoju ulogu čuvara kulturne i povijesne baštine prostori su iskustvenog učenja i istraživačkog rada, stoga je jako bitno kod učenika, novih generacija građana, razvijati ne samo kulturu odlaska u muzej, već razumijevanja načina rada muzeja i uporabe muzejske građe u cilju učenja i spoznavanja vlastitog individualnog i kolektivnog identiteta. Program muzejske pedagogije „Noć u muzeju“ koji je osmišljen i realizira se u saradnji s Uredom za odnose s javnošću Ambasade Sjedinjenih Američkih Država u Sarajevu prvi je puta organiziran 2016 godine u Zemaljskom muzeju Bosne i Hercegovine. Uspješnu praksu ove ćemo godine proširiti i na druge gradove i institucije kulture. U organizaciji programa „Noć u muzeju“ pridružuju nam se Muzej savremene umjetnosti Republike Srpske, Banja Luka i Muzej Franjevačkog samostana Duha Svetoga, Fojnica. Svaka od ovih ustanova samostalno planira i realizira program radionica za učenike osnovnih i srednjih škola, a sve aktivnosti povezuje jedinstven koncept rada i zajednička publikacija koja će se pripremiti za potrebe ovog projekta.
Kao i prethodnih godina pravo učešća imaju školski timovi koje čine četiri učenika u pratnji jednog nastavnika, a javni poziv školama CIVITAS će objaviti na dan 13.03.2018. Cilj nam je uključiti što veći broj škola i djece iz onih sredina u kojima nemamo muzeje, kazališta, biblioteke pa čak ni kina. Svi prijavljeni učenici proći će program edukativnih radionica, imati organizirane obilaske izložbi u pratnji stručnih vodiča, radionice jazz muzike, plesa, a sudjelovat će i u postavljanju improviziranih spavaonica u muzejskim izložbenim prostorima i prisustvovati kasnovečernjim projekcijama igranih, dokumentarnih i animiranih filmova.
Cjelokupni program ove manifestacije će biti poznat koncem mjeseca, a radionice će se održati u periodu od 12. do 26. aprila/travnja ove godine.
- U mjesecu aprilu održavaju se i „Projekt građanin/Ja građanin“ takmičenja. Koliko učenika ove godine učestvuje u programu i kako će se realizirati takmičarski dio programa?
Svake školske godine neki oblik nastave građanskog obrazovanja sluša oko 300 000 učenika, predškolaca i studenata u Bosni i Hercegovini. Ove školske godine, razrednu i predmetnu nastavu građanskog obrazovanja u osnovnim i srednjim školama sluša 202 645 učenika. U predmetnu nastavu građanskog obrazovanja koja se izučava u višim razredima osnovne škole, gimnazijama i srednjim stručnim školama uključeno je oko 35 000 učenika. U drugom polugodištu oni prolaze praktičnu nastavu građanskog obrazovanja „Projekt građanin/Ja građanin“ koja ima za cilj upoznavanje učenika sa ciklusima javne politike kroz konkretan istraživački rad u kojem ispituju probleme javne politike u lokalnim zajednicama, postojeće mjere koje tretiraju njihov predmet istraživanja, kritički promišljaju i ocjenjuju različite alternativne mjere, te na osnovu svog istraživačkog rada predlažu i zagovaraju rješenja problema. Iz ovog dijela nastave građanskog obrazovanja organiziraju se školska, a kasnije općinska i kantonalna (za Federaciju BiH), regionalna (za Republiku Srpsku) i Distrikt Brčko takmičenja, gdje se biraju najuspješniji koji će tu generaciju polaznika predmetne nastave građanskog obrazovanja predstavljati na Finalnoj smotri učeničkih radova koja se u partnerstvu sa Ministarstvom civilnih poslova tradicionalno održava u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine.
Za potrebe takmičenja iz ovog nastavnog predmeta koje je jedno od rijetkih ekipnih takmičenja iz nastave društveno-humanističkih nauka CIVITAS je organizirao, a Vlada Sjedinjenih Američkih Država finansijski podržala certifikaciju sudija. Certifikovane sudije su nastavnici, pedagozi, prosvjetno-pedagoški savjetnici i savjetnici za obrazovanje u jedinicama lokalne samouprave koji su prošli obuku iz modula „Projekt građanin/Ja građanin“ i savjetovanje o propozicijama istoimenog takmičenja. Na svim takmičenjima sude tročlane sudijske komisije. Svaki sudija individualno ocjenjuje projektnu dokumentaciju, projektni portfolio i usmenu prezentaciju učenika. Konačni uspjeh školskih timova zbir je ocjena svih sudija. CIVITAS je ove školske godine posebnu preporuku dao sudijama da se prilikom ocjenjivanja učeničkih radova vodi pažnja o tome da je „Projekt građanin/Ja građanin“ odjeljenska aktivnost, dio redovnih nastavnih planova i programa koja se realizira u odjeljenjima koji slušaju nastavni predmet građanskog obrazovanja, pa se od škola očekuje da na takmičenja šalju odjeljenske timove – pobjednike školskih takmičenja. Sudijama se također sugeriralo da posebno provjere da li je u učeničkim prezentacijama jasno adresirana institucija nadležna za rješavanje problema i da li je rješenje koje učenici zagovaraju mjera javne politike. U cilju osiguranja nepristrasnog i korektnog suđenja na zahtjev lokalnih koordinatora provoditi će se i razmjene sudija između kantona i regija.
„Projekt građanin/Ja građanin“ takmičenja uvrštena su u kalendare takmičenja entiteta i kantona, te ih kao takve provode pedagoški zavodi i ministarstva obrazovanja u saradnji sa CIVITAS Mrežom koordinatora. Organizaciju takmičenja podržavaju ministarstva, općinski odjeli za obrazovanje i CIVITAS grant sredstvima koje dodjeljuje Ambasada Sjedinjenih Američkih Država.
- Kalendarska godina započela je edukacijom nastavnika? Kakvi su ovogodišnji rezultati modularne obuke?
Tradicionalno, nova kalendarska godina započela je modularnom obukom za nastavnike predmetne nastave građanskog obrazovanja koja je u Federaciji BiH i Distriktu Brčko priznata i kao program certifikacije nastavnika za ovu predmetnu oblast. Program je koncipiran od 80 sati teorijsko-metodičke instruktivne nastave koju izvode univerzitetski profesori, 40 sati individualnog rada nastavnika – polaznika programa, završne pismene provjere znanja i praktičnog dijela programa – izrade praktikum portfolija. Ove godine u svojstvu predavača instruktivne nastave pridružili su nam se prof.dr. Mitja Žagar sa Fakulteta društvenih studija Sveučilišta Ljubljana i prof.dr. Igor Kanižaj sa Fakulteta političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.
U cilju praćenja efikasnosti ovog programa svi nastavnici pristupaju ulaznom i završnom pismenom testiranju. Prag prolaznosti je 67%, a pravo polaganja polaznici imaju u tri ispitna roka.
Ove godine, već na prvom ispitnom roku polaznici su pokazali značajno napredovanje, pa je tako u odnosu na ulazni test na kojem su imali 1640,5 ostvarenih bodova i prosječni rezultat 23,10% na završnom testiranju njih 39 uspješno položilo teorijsko-metodički test rezultatom većim od 67%, a prosječni rezultat bio je 57,64% sa ukupno ostvarenih 4438,5 bodova.
Dodatni poticaj nastavnicima za rad i stručno usavršavanje ove smo godine osmislili i kroz dodjelu priznanja izvrsnosti odgajateljima, nastavnicima razredne i predmetne nastave građanskog obrazovanja kao i univerzitetskim profesorima akademskog programa građanskog obrazovanja. Cilj ovog programa nije (samo) nadmetanje nastavnika u postizanju dobrih rezultata, već promocija i razmjena primjera pozitivne prakse iz učionica različitih oblika nastave građanskog obrazovanja.