Kešić: NuM2018 ove nas godine vodi u tri muzeja i preko 30 istraživačkih laboratorija

35
2

„Noć u muzeju“ (NuM) festival muzejske pedagogije ove se godine, pod sloganom „Od arheologije do robotike“ organizira u tri muzeja i traje 17 dana. U više od 30 istraživačkih laboratorija i radionica učenici će izrađivati replike antičkih vaza, oponašati arhološka iskopavanja, učiti o prepariranju insekata i kloniranju bilja, upoznati se sa osnovama permakulture, raditi na grnčarskom kolu, istraživati tkalački stan, solo pjevanje i muziciranje na orguljama, oslikavati grbovnike, rukovati drevnim hladnim i vatrenim oružjem, istraživati biblioteke, pripremati 3D maketu, izučavati kreiranje mobilnih aplikacija i imati stručna vođenja kroz izložbe. Ovo je samo dio programa namjenjenog učenicima osnovnih i srednjih škola.  

Među savremene izazove pedagoške teorije i prakse nedvojbeno uvrštavamo institucionalno partnerstvo, odnosno povezivanje ustanova predškolskog odgoja, osnovnoškolskog obrazovanja, gimnazijskog i srednjeg stručnog obrazovanja, a isto tako i obrazovanje odraslih, sa kulturnim i drugim ustanovama preko kojih je moguće pristupiti kulturnoj baštini. Smisao institucionalnog povezivanja je kvalitetniji odgoj i obrazovanje. A između navedenih ustanova valja posebno istaći muzeje u najširem smislu.

Upravo iz tog razloga naš je obrazovni centar u saradnji sa Uredom za odnose s javnošću Ambasade Sjedinjenih Američkih Država u BiH pokrenuo inicijativu za osnaživanje programa muzejske pedagogije. Inicijativa je postala konkretnom projektnom aktivnosti, festivalskim edukativno-zabavnim programom „Noć u Muzeju“ (skraćeno: NuM), koji je prvi puta organiziran u Zemaljskom muzeju Bosne i Hercegovine godine 2016. Tada je Muzej organizovao prve radionice i istraživačke laboratorije za više od 300 učenika osnovnih i srednjih škola iz cijele države. Specijalna gošća programa bila je Nagin Cox, stručnjakinja Svjernoameričke agencije za istraživanje svemira NASA s kojom su učenici istraživali nalaze o tome da li postoji i u kojem obliku život na planeti Mars. Naredne godine u Zemaljskom muzeju postavljene su prve improvizirane spavaonice. Učenici su u Muzej dolazili sa vrećama za spavanje,  istraživali u laboratorijama arheologije, etnologije i prirodnih nauka, a potom u izložbenim prostorima muzeja postavljali spavaonice i svoje vreće za spavanje. Ovaj, drugačiji i za nas slabo poznat pristup približavanja muzejskih ustanova djeci i mladima pripremljen je po uzoru na Institut Smithsonian, najveći muzejski kompleks u SAD-u, osnovan 1846. godine.

Prve laboratorije i ove godine organiziramo u Zemaljskom muzeju BiH

NuM program ove godine traje 17 dana, organizira se u tri muzeja i počinje orijentacionom sesijom za kustose i muzejske pedagoge u Zemaljskom muzeju, gdje će 12. aprila biti održane i prve istraživačke laboratorije i radonice za učenike osnovnih škola, a narednog dana i za njihove starije kolege, učenike srednjih škola. Zemaljski muzej ne samo da je naša najstarija muzejska ustanova, već se nalazi u prvoj namjenski izgrađenoj muzejskoj zgradi u Jugoistočnoj Europi. Sa preko 3 miliona različitih eksponata razvrstanih u odjeljenja za arheologiju, etnologiju i prirodne nauke, te više izložbi i zbirki ovaj je bosanskohercegovački muzej jedan od najznačajnijih i najstarijih u Europi. NuM program pratit će muzejsku građu pa će učenicima biti predstavljeno osam istraživačkih laboratorija. U njima će se baviti arheološkim iskopavanjem, antičkim oslikavanjem vaza zemljanim tonovima boja, izrađivati lutke kakve su bile zastupljene u našim domaćinstvima u periodu između dva svjetska rata, istraživati permakulturu – novopromovirani pravac kulture za život u skladu sa prirodom i očuvanjem njenih resursa. Posebnu pažnju i ove je godine privukla radionica grnčarstva. Na grnčarskom kolu učenici će izrađivati posude koje ćemo po završetku programa izložiti u NuM kutku muzeja. U školi prirodnih nauka pripremili smo više laboratorija za istraživanje ptica selica, prehrambenih navika sova, istraživanje bosanskohercegovačkih šuma, minerala, otrovnog i ljekovitog bilja. Posebno iznaneđenje učenike očekuje u radionicama za prepariranje insekata i kloniranje biljaka.

Nakon istraživačkih laboratorija očekuje nas i noćenje u improviziranim spavaonicama u Muzeju

Po dolasku u Muzej učenici će dobiti Radne bilježnice, specijalno za njih dizajniranu publikaciju u kojoj će im biti predstavljen tlocrt muzejskog kompleksa od četiri zgrade i Botaničke bašte sa pregledom sadržaja na svim odjeljenjima i pojedinačnim zbirkama. Za njih će zatim biti organizirana užina i stručno vođenje kroz muzejske prostorije. Svečano otvaranje, tradicionalno će proći u muzičkom i zabavnom ozračju, a kroz taj dio programa vode nas mladi muzičari i plesači. Prve radionice počinju 19:30 sati, kada se učenici dijele u manje grupe od po 15 članova, mladih istraživača. Sa svakom grupom radi kustos i/ili drugo stručno lice – univerzitetski saradnik ili stručnak udruženja koje se bavi specifičnom djelatnošću kao što je arheologija, ornitologija, grnčarstvo. Sve radionice traju 45 minuta, a tokom noći planirane su četiri rotacije kako bi svaki učenik imao priliku proći četiri različite teme i istraživati u četiri različite laboratorije. Nakon druge rotacije pravi se pauza za večeru, koja će, ukoliko to budu dozvoljavale vremenske prilike biti organizirana u Botaničkoj bašti uz puštanje lampiona.

Nakon posljednjih radionica postavljaju se improvizirane spavaonice. U različitim izložbenim paviljonima muzeja postavit ćemo strunjače i materijal za toplotnu izolaciju. Na strunjače učenici postavljaju svoje vreće za spavanje ili deke i jastuke i drugi materijal koji su namijenili za uređenje svog prostora za spavanje. Jasno, uz učenike, u Muzeju, noće i nastavnici koji su odgovorni za grupu učenika koju dovode. Cijelu noć u Muzeju će biti i uposlenici CIVITAS-a, dežurni kustosi i stručna lica agencija za osiguranje prostorija Muzeja. U ranim jutarnjim satima, nakon doručka, organiziramo veliku potjeru za blagom – trku kroz muzejske zgrade, odjeljenja i izložbe, a najbrži tim u svoju školu će odnijeti kovčeg s blagom u kojem su suveniri muzeja (posteri, bedževi, razglednice) i slatkiši. Ova potjera za blagom ujedno je i završna provjera naučenog, jer će uključivati pitanja, zagonetke i izazove na koje će učenici ispravno odgovoriti ako su dobro pratili program prethodnog dana. Svaki netačan odgovor ih usporava, a samo jednu, najbržu ekipu, koja je najbolje savladala gradivo očekuje vrijedna nagrada.

Druga stanica: Muzej u Fojnici

Kada 14. aprila ispratimo posljednje mlade istraživače laboratorija u Zemaljskom muzeju, naš NuM festivalski program seli se u Muzej franjevačkog samostana Duha Svetoga u Fojnici. Samostan je sagrađen u 14 stoljeću, a godine 2011. proglašen je nacionalnim spomenikom u BiH. U ovom muzeju čuvaju se neki od najznačajnijih dokumenata, spisa i predmeta materijalne i duhovne kulture svih bosanskohercegovačkih naroda kao i posebna zbirka koja svjedoči o bogatoj rudarskoj i kovačkoj tradiciji Fojnice.

Naša historija ne pamti mnogo žena koje su imale neke značajne uloge u njenom kreiranju. Jedna od najpoznatijih i najčešće spominjanih jeste i jedina bosanska kraljica Katarina Kosača. Kraljicin ljetnikovac nalazio se na kosini Zec-planine nadomak Fojnice, a danas je poznat kao Stari grad Kozograd. Ovo je jedna od najslabije istraženih srednjovjekovnih utvrda u Bosni i Hercegovini.

Rukovanje drevnim oružjem, radionice sa orguljama, vrijedni bosanskoghercegovački spisi i noćenje u muzejskoj Bosanskoj kući

Po dolasku u Fojnicu učenike će dočekati bratstvo Franjevačkog samostana, kustosi Muzeja i grupa nastavnika i profesora iz lokalnih škola koji će voditi radionice za učenike. Sve radionice uključuju stručno vođenje i interaktivno istraživanje i stvaranje. Učenici će istraživati zbirku ruda fojničkog kraja i upoznati se sa djelovanjem prvih kovača. Zbirka predmeta načinjenih od zlata, salon narodnih nošnji, starog nakita, oruđe i posuđe tradicionalne bosanske kuće dio su ovog izložbenog i radioničkog programa. Posebno zanimljiva je zbirka hladnog i vatrenog oružja u kojoj će učenici imati priliku rukovati s određenim brojem eksponata. Nakon rukovanja oružjem istražujemo biblioteku samostana u kojem se čuva 13 inkunabula. Riječ je o prvim štampanim knjigama nastalim od izuma štamparskog stroja (oko 1450. godine) do 1500. godine. U svijetu su prava rijetkost, a ovaj samostan čuva ih čak 13. Jedna je u izložbenom prostoru, otvorenom za javnost, dok se preostalih 12 čuva u biblioteci, no naši učesnici će imati priliku vidjeti i ovu zbirku. Uz inkunabule, predmet istraživanja je i fond od 40 000 spisa iz oblasti svjetovne historije, teologije, matematike, fizike i medicine. Oko 3000 čuvanih spisa napisano je na turskom jeziku, a tu su i dokumenti pisani bosančicom.

Učenici će obići najpoznatiju izložbu ovog Muzeja koja uključuje Fojnički grbovnik sa 139 grbova južnoslavenskih zemalja, grbova plemičkih porodica i autentičan oblik bosanskog grba, Ahdnamu i Zvizdovićev plašt iz 1463. godine, ferman Bajazita II i Bibliju pisanu arapskim pismom arabicom. Nakon posjete izložbenim prostorijama, u Galeriji Muzeja, biće postavljena slikarska kolonija u kojoj će učenici iscrtavati kopije grbova. Njihov Grbovnik će biti uvezan i poklonjen arhivu NuM projekta.

Posebnost ovog programa je radionica sa samostanskim orguljama.

Obroci za učesnike NuM programa u ovom Muzeju organiziraju se u samostanskoj kuhinji i blagovaonici. Po dolasku je za učenike planirano osvježenje, a nakon radionica zajednička svečana večera i zabavni program u organizaciji Franjevačke mladeži FRAMA-e. Za spavaonice u muzejskim prostorijama, samostan je osigurao podno grijanje, a organizatori postavljanje strunjača i prostirki. Kod spavaonica je planirano i kasnovečernje druženje uz gitare i pjesmu, a kada nastupi ponoć, počinje vrijeme za san i odmor. Ujutro će učenici izložiti svoju repliku Grbovnika i nakon tradicionalnog fojničkog doručka, uz pjesmu se oprostiti od svojih domaćina.

Posljednja stanica: Banja Luka

Nakon arheologije, etnologije, ornitologije i zoologije u Sarajevu i Fojnici putujemo u Muzej savremene umjetnosti Republike Srpske. Naš banjalučki domaćin ponudit će učenicima nešto drugačije, posve inovativan i zanimljiv program. Muzej savremene umjetnosti osnovan je kao umjetnička galerija, a njegov početni fundus čine slike koje su donirali umjetnici iz cijeloga svijeta kao dio humanitarne akcije organizirane u znak solidarnosti sa gradom koji je 60.tih godina gotovo u potpunosti stradao u zemljotresu. Galerija je s vremenom prerasla u Muzej likovnih, a potom joj je priznat i status Muzeja savremenih umjetnosti Republike Srpske.

Po dolasku u Muzej učenike će dočekati tim kustosa i muzejskih savjetnika. Učenici se dijele u tri grupe, od koji svaka ima zasebno stručno vođenje kroz internacionalnu izložbu koja je tek u pripremi i biće otvorena neposredno pred dolazak učenika, učesnika ovogodišnjeg NuM projekta.

Mobilne aplikacije, 3D print, kratki filmski maraton i koncert na otvorenom samo su dio programa koji nas očekuje u gradu na Vrbasu

Nakon obilaska izložbi učenici će pristupiti radionicama robotike i savremene umjetnosti. Banjalučke Romea i Juliju upoznat će kroz mobilnu aplikaciju: Safikadin zid. Prema legendi, Safikada si je zbog nesretne ljubavi i još nesretnijih okolnosti oduzela život na banjalučkoj tvrđavi, a danas ju slave kao simbol bezuvijetne posvećenosti i vječne ljubavi. Kao što Juliji iz Verone ljubavnici iz cijeloga svijeta šalju ljubavna pisma i na zid onoga za što se vjeruje da je njena kuća lijepe svoje poruke i ljubavne želje, prema ideji mladih informatičara, banjalučkoj Safikadi svoje će poruke zaljubljeni iz cijeloga svijeta slati putem mobilne aplikacije i postavljati ih na virtuelni zid. Učenici će se potom baviti 3D printom i imati priliku kreirati konkretan 3D print manje zgrade, koja će simbolično predstavljati naš muzejski projekt.

Nakon ovih radionica slijedi pauza za večeru koju pripremaju i poslužuju učenici Ugostiteljske škole grada Banja Luka. Učenici za učenike pripremili su slane i slatke specijalitete kao odličan uvod u kasnovečernji koncert na otvorenom. Riječ je o kraćem muzičkom programu zabavne muzike koju izvode mladi muzičari i muzički talenti banjalučke regije, a biće izveden na bini postavljenoj u centru grada, na posebno ograđenom i osiguranom prostoru ispred zgrade Muzeja.

Program u Muzeju savremenih umjetnosti Republike Srpske završava u ponoć, a prije toga u muzejskom izložbenom prostoru biće postavljene strunjače, naslonjači, spužve i vreće za spavanje kako bi se svi udobno smjestili i mogli uživati u kratkom filmskom maratonu koji je za nas odabralo i pripremilo osoblje Muzeja.

U Banja Luci završava 17 dana NuM festivala muzejske pedagogije

U Banja Luci završavamo ovogodišnji NuM festivalski program muzejske pedagogije. Trajat će 17 dana i uključiti 550 učenika i nastavnika za koje će uz predstavljeni program, obroke i radne materijale biti osiguran i dolazak organiziranim prevozom. Program je osmišljen ne samo kao edukativno-zabavni sadržaj za djecu i mlade, već kao prilika za povezivanje škola i osnaživanje muzeja za rad na razvoju muzejske pedagogije o čemu će posebno biti riječi na sesiji sa muzejskim pedagozima, kustosima, savjetnicima i stručnim saradnicima kojom počinje naš muzejski, festivalski program.

za organizatora i partnere izvještava 
Ivana Kešić, CIVITAS program manager

2 KOMENTARI

  1. Oduševljena sam ovom idejom kako ste je zamislili. Djeca uživaju u ovakvim aktivnostima. Voljela bi biti dio ove priče. Pozdrav!

  2. Mišljenja glasi : kako organizirati nastavni proces u sedamnaest dana odsustvovanja , a april je mjesec testiranja i provjere znanja . Ili ja nisam dobro razumjela .Od 1996. sam u projektu CIVITAS , učestvovala sam na svim takmičenjima PROJEKT GRAĐANIN , ali ovakav projekt mi je nepoznat .Možda da je za ljetnji raspust , ali ovako usted završetka nastavnog procesa u školskoj 2017/2018. , mislim da nije efikasno ili nisam dobro razumjela.Što se tiče Sarajeva imala bih želju sa učenicima i to jednu noć i sve ostalo što ide i to da bude sa subote na nedjelju. Lp. i kako naći zamjenu za časove u školi i svašta nešto kako u praksi ? Nadam se iskrenom odgovoru.Dušanka Ivanković , JU OŠ “Silvije Strahimir Kranjčević” Sarajevo.

KOMENTARIŠITE

Upišite svoj komentar!
Upišite svoje ime ovdje