Ivana Kešić, CIVITAS Bosne i Hercegovine
Početak drugog polugodišta školske godine u CIVITAS kalendaru uvijek je rezerviran za rad s nastavnicima, njihovo stručno usavršavanje i savjetovanje. U tijeku su loklne obuke za nastavnike predmetne i razredne nastave i pedagoge organizirane prema programima Osnovi demokracije i Projekt građanin. Za kraj mjeseca siječnja/januara najavljena je i Certifikacija nastavnika kao program stručnog usavršavanja koji ima za cilj osposobiti nastavnika za demonstraciju predmetne, pedagoško-psihološke i didaktičko-metodičke kompetencije neophodne za uspješno ostvarivanje ciljeva nastave građanskog obrazovanja.
Poboljšanje razine znanja i vještina nastavnika za nastavu građanskog odgoja i obrazovanja ostaje otvorenim pitanjem, ne samo u Bosni i Hercegovini već i u obrazovnim sustavima drugih europskih država. Dok je općenito građanski odgoj i obrazovanje integriran u nastavne planove i programe i dobrim dijelom u inicijalne programe obrazovanja nastavnika, u Europi samo Velika Britanija nudi mogućnost studijskog stručnog usavršavanja i univerzitetsko obrazovanje nastavnika specijalista za izvođenje nastave ovog predmeta. Ipak, mnogo se zemalja u Europi zajedno sa javnim univerzitetima u Bosni i Hercegovini odvažilo na reforme i uvođenje sadržaja građanskog obrazovanja na nastavničke i druge fakultete no i dalje nemamo interdisciplinarni inicijalni (dodiplomski) studij za nastavnike koji će izvoditi nastavu građanskog obrazovanja. Zbog toga je Bosna i Hercegovina, baš kao i mnoge druge europske države razvila i priznala programe stručnog usavršavanja za diplomante nastavničkih fakulteta i svršene studente drugih studija društveno-humanističkog usmjerenja koji imaju položenu pedagošku grupu predmeta čije je obrazovanje podržano integracijom sadržaja građanskog obrazovanja u programe visokoškolskih ustanova, ali i dalje ne u dovoljnoj mjeri da bi se po završetku studija govorilo o njihovoj kompetentnosti za izvođenje predmetne nastave građanskog obrazovanja.
Građansko obrazovanje je cjelovit proces razvoja građanskih kompetencija i podrazumijeva usvajanja građanskih znanja, razvitak kognitivnih i participativnih građanskih vještina i sposobnosti, formiranja stavova i moralnih osobina javnog karaktera, te usavršavanje građanskih vrlina posvećenih zajedničkom dobru u demokraciji. Bez obzira na različte modele realizacije nastave građanskog obrazovanja osnovni koncept kurikulumima građanskog odgoja i obrazovanja uključuje razvoj političke pismenosti, kritičkog mišljenja, analitičke vještine, stavove i demokratske vrijednosti, te aktivno sudjelovanje u donošenju odluka u školi i zajednici. Poučavanje ovih sadržaja znači interaktivno učenje, odgoj, uvježbavanje, širenje, upućivanje, prakse i aktivnosti čiji je cilj, pomoću osposobljavanja učenika transferabilnim znanjem, vještinama i razumijevanjem i oblikovanjem njihovih stavova i ponašanja, osposobiti ih za primjenu i promociju i zaštitu svojih demokratskih prava i odgovornosti u društvu, za uvažavanje različitosti i uzimanje aktivne uloge u demokratskom životu sa izgledom za promoviranje i zaštitu demokracije i vladavine prava. Tako koncipiran nastavni proces predstavlja značajan izazov nastavničkom zanimanju. To znači učenje novih oblika znanja, razvijanje novih nastavnih metoda, pronalaženje novih načina rada i stvaranje novih oblika profesionalnih odnosa, kako s kolegama tako i učenicima.
S ciljem osposobljavanja nastavnog kadra za ovu i ovakvu ulogu u procesu učenja i poučavanja CIVITAS je razvio dva jedinstvena programa stručnog usavršavanja za osnovnu i srednju školu. Oba programa razvijena su sukladno standardima bolonjskog procesa i imaju za cilj osposobiti nastavnika za uspješno ostvarivanje ciljeva nastave građanskog obrazovanja u osnovnoj, odnosnoj srednjoj školi.
Najavljeni program certifikacije za koji će teorijsko-metodička instruktivna nastava biti realizirana u ovom mjesecu organiziran je kroz 12 modula, 80 kontakt sati instruktivne nastave, 40 sati individualnog rada, a vrednovan sa 12 ECTS kredita. Prednost u ovom ciklusu certifikacije dali smo svršenim studentima i mladim nastavnicima pod uvijetom da su ugovorom uključeni u realizaciju nastavnog procesa u nekoj od javnih srednjih ili osnovnih škola u Bosni i Hercegovini. U CIVITAS-u držimo da je dokvalifikacija kroz program certifikacije, podržana stručnim usavršavanjem realiziranim u suradnji s entitetskim, kantonalnim i Brčko distrikt obrazovnim vlastima jedina garancija kvalitete nastavnog procesa predmetne nastave građanskog obrazovanja, nužna za razvoj građanskih kompetencija učenika, pa nas raduje da smo i ove godine u mogućnosti osigurati nastavnicima, osobito novom, mladom kadru, priliku za razvoj kompetencija koje su im potrebne za ostvarivanje ovog obrazovnog cilja.
Pozdrav.Zelim samo da kazem da je ovaj Program certifikacije od izuzetne vaznosti ,pogotovo zbog toga sto ovaj predmet predaju uglavnom oni nastavnici,koji dopunjavaju normu.Prosvjetni sam radnik i smatram da svaki predmet treba da ima strucnog i adekvatnog profesora,sto ce naravno dati bolje rezultate i bolji uspjeh.Posebno me raduje da ste ovaj put dali priliku mladim ljudima,ko su tek zavrsili fakultete ,jer im je jako tesko doci do zaposlenja.Lijep pozdrav i sretno u buducem radu …