Kompetencije nastavnika i njihovo stručno usavršavanje za izvođenje predmetne nastave građanskog obrazovanja

20
1

Ivana Kešić, CIVITAS Bosne i Hercegovine

Početak drugog polugodišta školske godine u CIVITAS kalendaru uvijek je rezerviran za rad s nastavnicima, njihovo stručno usavršavanje i savjetovanje. U tijeku su loklne obuke za nastavnike predmetne i razredne nastave i pedagoge organizirane prema programima Osnovi demokracije i Projekt građanin. Za kraj mjeseca siječnja/januara najavljena je i Certifikacija nastavnika kao program stručnog usavršavanja koji ima za cilj osposobiti nastavnika za demonstraciju predmetne, pedagoško-psihološke i didaktičko-metodičke kompetencije neophodne za uspješno ostvarivanje ciljeva nastave građanskog obrazovanja.

Poboljšanje razine znanja i vještina nastavnika za nastavu građanskog odgoja i obrazovanja ostaje otvorenim pitanjem, ne samo u Bosni i Hercegovini već i u obrazovnim sustavima drugih europskih država. Dok je općenito građanski odgoj i obrazovanje integriran u nastavne planove i programe i dobrim dijelom u inicijalne programe obrazovanja nastavnika, u Europi samo Velika Britanija nudi mogućnost studijskog stručnog usavršavanja i univerzitetsko obrazovanje nastavnika specijalista za izvođenje nastave ovog predmeta. Ipak, mnogo se zemalja u Europi zajedno sa javnim univerzitetima u Bosni i Hercegovini odvažilo na reforme i uvođenje sadržaja građanskog obrazovanja na nastavničke i druge fakultete no i dalje nemamo interdisciplinarni inicijalni (dodiplomski) studij za nastavnike koji će izvoditi nastavu građanskog obrazovanja. Zbog toga je Bosna i Hercegovina, baš kao i mnoge druge europske države razvila i priznala programe stručnog usavršavanja za diplomante nastavničkih fakulteta i svršene studente drugih studija društveno-humanističkog usmjerenja koji imaju položenu pedagošku grupu predmeta čije je obrazovanje podržano integracijom sadržaja građanskog obrazovanja u programe visokoškolskih ustanova, ali i dalje ne u dovoljnoj mjeri da bi se po završetku studija govorilo o njihovoj kompetentnosti za izvođenje predmetne nastave građanskog obrazovanja.

Građansko obrazovanje je cjelovit proces razvoja građanskih kompetencija i podrazumijeva usvajanja građanskih znanja, razvitak kognitivnih i participativnih građanskih vještina i sposobnosti, formiranja stavova i moralnih osobina javnog karaktera, te usavršavanje građanskih vrlina posvećenih zajedničkom dobru u demokraciji. Bez obzira na različte modele realizacije nastave građanskog obrazovanja osnovni koncept kurikulumima građanskog odgoja i obrazovanja uključuje razvoj političke pismenosti, kritičkog mišljenja, analitičke vještine, stavove i demokratske vrijednosti, te aktivno sudjelovanje u donošenju odluka u školi i zajednici. Poučavanje ovih sadržaja znači interaktivno učenje, odgoj, uvježbavanje, širenje, upućivanje, prakse i aktivnosti čiji je cilj, pomoću osposobljavanja učenika transferabilnim znanjem, vještinama i razumijevanjem i oblikovanjem njihovih stavova i ponašanja, osposobiti ih za primjenu i promociju i zaštitu svojih demokratskih prava i odgovornosti u društvu, za uvažavanje različitosti i uzimanje aktivne uloge u demokratskom životu sa izgledom za promoviranje i zaštitu demokracije i vladavine prava. Tako koncipiran nastavni proces predstavlja značajan izazov nastavničkom zanimanju. To znači učenje novih oblika znanja, razvijanje novih nastavnih metoda, pronalaženje novih načina rada i stvaranje novih oblika profesionalnih odnosa, kako s kolegama tako i učenicima.

S ciljem osposobljavanja nastavnog kadra za ovu i ovakvu ulogu u procesu učenja i poučavanja CIVITAS je razvio dva jedinstvena programa stručnog usavršavanja za osnovnu i srednju školu. Oba programa razvijena su sukladno standardima bolonjskog procesa i imaju za cilj osposobiti nastavnika za uspješno ostvarivanje ciljeva nastave građanskog obrazovanja u osnovnoj, odnosnoj srednjoj školi.

Najavljeni program certifikacije za koji će teorijsko-metodička instruktivna nastava biti realizirana u ovom mjesecu organiziran je kroz 12 modula, 80 kontakt sati instruktivne nastave, 40 sati individualnog rada, a vrednovan sa 12 ECTS kredita. Prednost u ovom ciklusu certifikacije dali smo svršenim studentima i mladim nastavnicima pod uvijetom da su ugovorom uključeni u realizaciju nastavnog procesa u nekoj od javnih srednjih ili osnovnih škola u Bosni i Hercegovini. U CIVITAS-u držimo da je dokvalifikacija kroz program certifikacije, podržana stručnim usavršavanjem realiziranim u suradnji s entitetskim, kantonalnim i Brčko distrikt obrazovnim vlastima jedina garancija kvalitete nastavnog procesa predmetne nastave građanskog obrazovanja, nužna za razvoj građanskih kompetencija učenika, pa nas raduje da smo i ove godine u mogućnosti osigurati nastavnicima, osobito novom, mladom kadru, priliku za razvoj kompetencija koje su im potrebne za ostvarivanje ovog obrazovnog cilja.

1 KOMENTAR

  1. Pozdrav.Zelim samo da kazem da je ovaj Program certifikacije od izuzetne vaznosti ,pogotovo zbog toga sto ovaj predmet predaju uglavnom oni nastavnici,koji dopunjavaju normu.Prosvjetni sam radnik i smatram da svaki predmet treba da ima strucnog i adekvatnog profesora,sto ce naravno dati bolje rezultate i bolji uspjeh.Posebno me raduje da ste ovaj put dali priliku mladim ljudima,ko su tek zavrsili fakultete ,jer im je jako tesko doci do zaposlenja.Lijep pozdrav i sretno u buducem radu …

KOMENTARIŠITE

Upišite svoj komentar!
Upišite svoje ime ovdje