Dvadesetčetvrta godišnja konferencija CIVITAS Obrazovnog centra za demokratiju i ljudska prava održana je od 15. do 17. septembra 2023. godine u Neumu, a u fokus konferencije ovaj put je stavljeno pitanje kontinuiranog stručnog usavršavanja i profesionalnog razvoja predmetnih nastavnika i nastavnica građanskog obrazovanja, te standardi i smjernice za vrednovanje i samovrednovanje.
Svoja iskustva i lokalne prakse sa učesnicima su podijelili i gosti iz Hrvatske, Srbije i Rumunije. Profesorice sa Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Splitu, prof.dr. Ivana Batarelo Kokić i izv.prof.dr. Morana Koludrović, su u svojim stručnim predavanjima govorile o profesionalizaciji nastavničke struke te savremenim izazovima odgojno-obrazovnog rada. Suzana Deretić, predstavnica Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja Republike Srbije predstavila je nacionalni program i standarde stručnog usavršavanja predmetnih nastavnika osnovnog i srednjeg obrazovanja, a direktor Instituta za interkulturalne studije iz Rumunije, gdin Calin Rus u svojoj video poruci dao je osvrt na iskustva u planiranju i realizaciji programa kontinuiranog stručnog usavršavanja nastavnika građanskog obrazovanja u Rumuniji i Moldaviji.
Drugog dana konferencije održane su i dvije stručne panel diskusije. O kompetencijama cjeloživotnog učenja i unaprijeđenju odgojno-obrazovnog rada usmjerenog na ishode učenja govorili su
- dr. Srđan Dušanić sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Banja Luci,
- dr. Dražen Barbarić sa Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru i
- sci. Ahmed Omerović, ministar obrazovanja u Vladi Tuzlanskog kantona.
Tema druge stručne panel diskusije bile su kompetencije predmetnih nastavnika građanskog obrazovanja nakon završenog osnovnog studija, u ishodima programa uže-stručnog osposobljavanja i potreba za njihovim kontinuiranim razvojem i usavršavanjem. Panel diskusiju je moderirala prof.dr. Ljiljana Jerković sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Banja Luci, a panelisti su, također, bili univerzitetski profesori:
- dr. Nevzet Veladžić sa Pravnog fakulteta Univerziteta u Bihaću,
- dr. Damirka Mihaljević sa Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru i
- dr. Mile Ilić sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Banja Luci.
U laboratorijama strateškog planiranja za praktičare, koje su uz mentorstvo Zdravka Šunkića iz CIVITAS Kancelarije Banja Luka realizovale Jovana Petković – Aćimović iz Gacka, Tamara Malkoč iz Bihaća, Olivera Nedić iz Doboja, Adina Arapčić iz Srebrenika, Asima Nalić iz Žepča i Sada Korić iz Konjica, učesnici konferencije su imali priliku podijeliti svoja iskustva, promišljanja i ideje na teme:
- osnovna kvalifikacija i uže-stručno osposobljavanje,
- kontinuirano stručno usavršavanje te
- vrednovanje i samovrednovanje.
Preporuke i zaključci laboratorija predstavljeni su plenarno na zatvaranju konferencije.
Pregled pravnog okvira za vrednovanje i priznavanje stručnog usavršavanja dao je prof.dr. Izudin Hasanović sa Pravnog fakulteta Univerziteta u Tuzli, a dugogodišnja saradnica CIVITASa, mr.sci. Mara Matkić iz Odjela za obrazovanje Vlade Brčko Distrikta, održala je prezentaciju o samovrednovanju kao alatu za profesionalni razvoj nastavnika. U okviru treće panel diskusije, moderatorica Medina Spahić, program koordinatorica u CIVITASu, ugostila je predstavnice obrazovnih vlasti i to:
- Amiru Kunovac ispred Ministarstva za obrazovanje, mlade, nauku, kulturu i sport Vlade Bosansko-podrinjskog kantona Goražde
- Jadranku Bošnjak i Jelenu Skoko ispred Zavoda za odgoj i obrazovanje, Široki Brijeg
- Senadu Salihović i Sedžidu Hadžić ispred Instituta za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja Kantona Sarajevo.
Tema ove panel diskusije bile su lokalne prakse u vezi sa stručnim usavršavanjem predmetnih nastavnika građanskog obrazovanja i generalno značaj kontinuiranog stručnog usavršavanja s posebnim akcentom na kompetencije nastavnika za realizaciju praktičnog dijela nastavnog sadržaja građanskog obrazovanja „Projekt građanin“.
Sve diskusije i zaključci će nakon konferencije biti sumirani i sažeti u nekoliko dokumenata koji će u budućnosti služiti kao preporuke i smjernice za planiranje, realizaciju i vrednovanje sveobuhvatnih programa kontinuiranog stručnog usavršavanja uključujući i vrednovanje CIVITAS programa te instrumentarij za samoprocjenu rada nastavnika.