Novosti

Mostar: Projekt građanin – školski program za 30 000 učenika godišnje

ELF profesor David Forinash i program manager CIVITAS-a Ivana Kešić nazočili su kantonalnom/županijskom „Projekt građanin“ natjecanju održanom u Mostaru. Od samog osnivanja, 1996. godine pa do danas CIVITAS-ovi školski programi građanskog obrazovanja ostali su jedini zajednički sadržaj nastavnih planova i programa u našoj zemlji. Nastavni predmet uspješno je položilo 1 084 201 učenik, a za njihovo obrazovanje donirano je preko milion udžbenika. – naglasila je organizatorica natjecanja i koordinatorica CIVITAS-a za HNK/ŽHN Marina Mihalj.

 

Nakon reforme osnovnog obrazovanja i prelaskom na devetogodišnje osnovno obrazovanje Hercegovačkoneretvanski kanton jedini je isključio građansko obrazovanje kao zaseban predmet, no osnovni koncepti školskog programa građanskog obrazovanja i dalje se izučavaju interdisciplinarno i kao izborni sadržaj u osnovnim školama i zaseban predmet u srednjim školama. Pohvalno je da na inicijativu nastavnika i učenika, uz potporu roditelja i uprave, osnovne škole u ovom kantonu i dalje rade na svojim PG portfolijima i sudjeluju na natjecanjima. Ove godine najuspješnije su bile ekipe Prve osnovne škole Konjic (nastavnik/mentor: Sanela Talović) i Srednje škole Jablanica (profesor: Mehmed Delić.)

Natjecanje je otvorila savjetnica resornog ministarstva obrazovanja Nefiza Dautović koja je u svom obraćanju izrazila zadovoljstvo postignućima učenika i pohvalila njihove inicijative u različitim sferama javnog života, politike i odlučivanja.

„Građanske kompetencije osiguravaju pojedincu uspješno ostvarenje njegove ustavnopravno priznate uloge subjekta odlučivanja u demokratskom društvu. Razvoj ovih kompetencija treba biti dio integrisanog, sustavnog i proceduralnog planiranja metoda i sadržaja učenja koji počiva na postojanju zasebnog nastavnog predmeta koji jedini može osigurati razvoj kognitivnog elementa ovih kompetencija u BIH osnovnom i srednjem obrazovanju. Upravo zbog toga, od iznimne je važnosti ukazati vlastima na potrebu za ponovnim uspostavljanjem predmetne nastave građanskog obrazovanja u osnovnim školama.“ – istakla je u uvodnom obraćanju Kešićeva.

Profesor Forinash učenicima se obratio riječima „Sretan sam da mogu biti danas s Vama, a još sretniji kada vidim kako su mladi ljudi u Bosni i Hercegovini spremni uhvatiti se u koštac s problemima u društvu i izboriti se za politički, društveni i ekonomski prosperitet svojih zajednica“.

Program „Projekt građanin/Ja građanin“ i istoimeno takmičenje provodi se u više od 80 zemalja svijeta. U Bosni i Hercegovini nastava ovog programa i realizacija natjecanja u nadležnosti je općinskih/opštinskih službi za obrazovanje, kantonalnih/županijskih pedagoških zavoda/instituta i resornih ministarstava obrazovanja i Odjela za obrazovanje Vlade distrikta Brčko koji program provode u koordinaciji sa Obrazovnim centrom za demokraciju i ljudska prava CIVITAS kao stručnim tijelom koje štiti licencu programa i organizuje državnu smotru pobjednika. Program financira Vlada Sjedinjenih Američkih Država.

Kako se građansko obrazovanje izučava kao obrazovanje za harmoničan život u zajednici, ono može i treba podsticati i društveno-korisni rad, no njegov fokus nužno mora biti na upoznavanju ciklusa javne politike. Tako kroz Projekt građanin/Ja građanin učenici rade na identifikaciji problema u zajednici i ocjenjivanju efikasnosti postojeće javne politike i alternativa koje zagovaraju različite društvene skupine. U tom procesu učenici prikupljaju, obrađuju i analiziraju informacije iz više različitih izvora; procjenjuju efikasni i efektivni potencijal alternativnih mjera i odlučuju se za rješenje za koje vjeruju da može riješiti problem s kojim svakodnevno živi njihova zajednica. Za svoje rješenje planiraju i provode kampanju javnog zagovaranja te na taj način upoznaju rad državne administracije, procedure planiranja, javnog i poslovnog pregovaranja i zagovaravanja. Iz ovoga vidimo da cilj Projekta građanin nije samo i isključivo u rješavanju problema već u tome da analizirajući određeni društveni problem učenici upoznaju strukturu vlasti, procese donošenja odluka, te da usvoje mehanizme utjecaja na procese odlučivanja na različitim razinama vlasti.

I ove godine Projekt građanin kao praktična nastava građanskog obrazovanja provodi se u više od 800 osnovnih i srednjih škola i programu će pristupiti 30 000 učenika. Kantonalna/županijska i regionalna natjecanja završavaju 10. svibnja kada će biti poznata imena svih sudionika Finalne smotre koja je planirana za subotu 21.05.2016. a održati će se u Parlamentu Bosne i Hercegovine.

Sadržaj još nije komentarisan.

Dajte svoje mišljenje