Poboljšanje razine znanja i vještina nastavnika za nastavu građanskog odgoja i obrazovanja ostaje otvorenim pitanjem, ne samo u Bosni i Hercegovini već i u obrazovnim sustavima drugih europskih država. Dok je općenito građanski odgoj i obrazovanje integriran u nastavne planove i programe i dobrim dijelom u inicijalne programe obrazovanja nastavnika, u Europi samo Velika Britanija nudi mogućnost studijskog stručnog usavršavanja i univerzitetsko obrazovanje nastavnika specijalista za izvođenje nastave ovog predmeta. Ipak, mnogo se zemalja u Europi zajedno sa javnim univerzitetima u Bosni i Hercegovini odvažilo na reforme i uvođenje sadržaja građanskog obrazovanja na nastavničke i druge fakultete no i dalje nemamo interdisciplinarni inicijalni (dodiplomski) studij za nastavnike koji će izvoditi nastavu građanskog obrazovanja. Zbog toga je Bosna i Hercegovina, baš kao i mnoge druge europske države razvila i priznala programe stručnog usavršavanja za diplomante nastavničkih fakulteta i svršene studente drugih studija društveno-humanističkog usmjerenja koji imaju položenu pedagošku grupu predmeta čije je obrazovanje podržano integracijom sadržaja građanskog obrazovanja u programe visokoškolskih ustanova, ali i dalje ne u dovoljnoj mjeri da bi se po završetku studija govorilo o njihovoj kompetentnosti za izvođenje predmetne nastave građanskog obrazovanja.
Građansko obrazovanje je cjelovit proces razvoja građanskih kompetencija i podrazumijeva usvajanja građanskih znanja, razvitak kognitivnih i participativnih građanskih vještina i sposobnosti, formiranja stavova i moralnih osobina javnog karaktera, te usavršavanje građanskih vrlina posvećenih zajedničkom dobru u demokraciji. Bez obzira na različte modele realizacije nastave građanskog obrazovanja osnovni koncept kurikulumima građanskog odgoja i obrazovanja uključuje razvoj političke pismenosti, kritičkog mišljenja, analitičke vještine, stavove i demokratske vrijednosti, te aktivno sudjelovanje u donošenju odluka u školi i zajednici. Poučavanje ovih sadržaja znači interaktivno učenje, odgoj, uvježbavanje, širenje, upućivanje, prakse i aktivnosti čiji je cilj, pomoću osposobljavanja učenika transferabilnim znanjem, vještinama i razumijevanjem i oblikovanjem njihovih stavova i ponašanja, osposobiti ih za primjenu i promociju i zaštitu svojih demokratskih prava i odgovornosti u društvu, za uvažavanje različitosti i uzimanje aktivne uloge u demokratskom životu sa izgledom za promoviranje i zaštitu demokracije i vladavine prava. Tako koncipiran nastavni proces predstavlja značajan izazov nastavničkom zanimanju. To znači učenje novih oblika znanja, razvijanje novih nastavnih metoda, pronalaženje novih načina rada i stvaranje novih oblika profesionalnih odnosa, kako s kolegama tako i učenicima.
S ciljem osposobljavanja nastavnog kadra za ovu i ovakvu ulogu u procesu učenja i poučavanja CIVITAS je razvio jedinstven programa stručnog usavršavanja sukladno standardima bolonjskog procesa. Teorijsko-metodička instruktivna nastava za polaznike ovogo programa počinje 15.01.2018. Podjeljenja je u 12 modula, a realiziraju je profesori filozofije, prava, sociologije, politologije i ekonomije; predavači na javnim univerzitetima u Bosni i Herceogini i gostujući profesor iz Europske unije, prof.dr. Mitja Žagar, Univerzitet Ljubljana.
Za CIVITAS BIH, Ivana Kešić
Postovani,
zanima me gdje ce se vrsiti obuka i u koliko ciklusa ce biti podijeljena. Mislim da bi bilo dobro blagovremeno kandidate obavijestiti o terminima i mjestu obucavanja.
Nadam se brzom odgovoru.
Hvala i lijep pozdrav…