Osnovne karakteristike višednevnog programa modularne obuke, odnosno certifikacije nastavnika u oblasti građanskog obrazovanja koji se provodi na osnovu dogovora o saradnji između obrazovnih vlasti u BiH i Obrazovnog centra za demokratiju i ljudska prava CIVITAS od 16.01.2020. do 25.01.2020. godine, uglavnom se odnose na na sljedeće:
Teorijsko-metodička instruktivna nastava traje 10 dana sa 80 kontakt sati i 40 sati individualnog rada (predavanja, aplikativne vježbe, instrukcije, priprema za polaganje završnog ispita), što primjenom ECTS sistema nastavnicima donosi 12 međunarodno verifikovanih i akreditovanih bodova/ kredita.
Teorijsko – metodička instruktivna nastava
Dio obuke iz teorijskog dijela programa realizuju univerzitetski profesori i drugi istaknuti eksperti u oblastima u kojim, kroz odgovarajuće module, učesnici izučavaju sljedeće okvirne sadržaje:
Metodologija/metodika nastavnog rada
prof. dr Mile Ilić / dr. Ljiljana Jerković
Kreiranje kurikuluma Implementacija interaktivnih metoda Procjena u građanskom obrazovanju Kritični kvaliteti učeničkog rada
Kolaborativne strategije
Demokratija
prof. dr Asim Peco
Temeljne demokratske vrijednosti
Načela i modeli demokratije
Konstitucionalizam
Liberalizam
Temeljne demokratske vrijednosti
Građanstvo
Ljudska prava i slobode
Vlast u BiH
prof.dr Kasim Trnka
Ustavna definicija BiH
Grane i nivoi vlasti
Legalitet i legitimitet
Vertikalna i horizontalna struktura vlasti
Uloga institucija međunarodne zajednice
Pravda i sudski sistem u BiH
prof.dr Zlatan Begić
Pravda
Sudski sistem i organizacija sudske vlasti
Kontrola ustavnosti i zakonitosti
Reforma pravosuđa
Civilno društvo i vlast
Amir Hodžić, prof.
Potrebe i načini političkog učešća građana
Ciklus javne politike
Građanske vrline i dispozicije
Globalizacija i demokratija
prof.dr Slaviša Kovačević
Tržišna ekonomija i regulisanje ponude i potražnje
Tranzicija i ekonomski razvoj BiH
Globalizacija kao društveni fenomen
Pozitivni i negativni uticaji globalizacije
Mediji i demokratija
prof.dr Damirka Mihaljević
Kreiranje javnog mnijenja
Stereotipi i mediji
Projekt „Ja, građanin“
Ljubiša Rokić, prof.
Znanja i sposobnosti koje omogućuju aktivnu participaciju
Razvoj razumijevanja važnosti učestvovanja učenika,budućih građana
Praktična iskustva koja promoviraju kompetencije i efikasnost učenika
Praktikum portfolio
Prema utvrđenim pravilima i standardima, nastavnici koji uspješno završe teorijski dio i polože završni ispit, uključuju se u drugi dio programa certifikacije. Tim dijelom, odnosno praktikumom, predviđen je rad učesnika na razvojnom portfoliju koji treba da dokumentovano potvrdi uspjeh i angažovanje kandidata na tri sektora:
- Praksa u razredu,
- Aktivno učenje i demokratizacija školske sredine
- Profesionalni razvoj.
Nakon zadovoljavajuće ocjene i za taj, drugi dio programa, kandidati stiču status certifikovanog nastavnika predmeta Demokratija i ljudska prava / građansko obrazovanje za što im se izdaje odgovarajuće uvjerenje/certifikat.
Evaluacija programa: Šta kažu učesnici
Ocjene koje su ranije davali učesnici pokazuju da su program obuke i ovakve pripreme za certfikacijski ispit u stručnom pogledu vrlo korisni ali i vrlo zahtjevni i da traže maksimalno naprezanje i koncentraciju kandidata s obzirom na potpuni cjelodnevni angažman (najčešće od 8.oo do 19.oo i naknadno individualno učenje).
Svi se, takođe, slažu da je u pitanju neuobičajeno kvalitetan pristup koji se prije svega odnosi na činjenicu da svi instruktori-predavači pokazuju izuzetno visoke kvalitete u svojim oblastima, ali i da je u pitanju ozbiljna i složena materija koja često uključuje oprečna stanovišta koja izazivaju rasprave i razmjenu različitih mišljenja.
U cjelini gledano može se, u smislu zaključka a na osnovu dosadašnjih iskustava i analiza, dokumentovano tvrditi da program certifikacije, kao dopuna i dio stalnog stručnog usavršavanja nastavnika građanskog obrazovanja, ima izuzetan značaj jer omogućuju sticanje opštih i užestručnih kompetencija, ekspertizu u poznavanju nastavne materije, vještini obučavanja, ponašanju u skladu sa vrijednostima društvene pravde te znanja i sposobnosti koje se odnose na zadovoljavanje složenih zahtjeva koji se tiču realizacije programskih sadržaja u oblastima koje su predviđene zvaničnim Nastavnim planom i programom, ali da te elemente u nekim segmentima i značajno nadilazi.