Muzejske izložbe pričaju priče kao i knjiga ili film, no za razliku od njih, priče su u muzeju ispričane pomoću realnih predmeta koji svojom autentičnošću daju veću vjerodostojnost pa učenik jednostavno, opipljivo spoznaje njihov sadržaj i povezuje ga sa onim što je učio u nastavi. Ova simbioza formalnog obrazovanja i iskustvenog učenja, partnerstvo nastavnik – muzejski pedagog – kustos osnažuje, oplemenjuje, obrazuje i odgaja čovjeka istinskih moralnih, ljudskih vrednota, a primjenjiva je na sva znanstvena područja.
Pod sloganima „Kultura za sve“ i „Od muzejskog hrama do mjesta učenja“ 70-tih godina prošlog stoljeća dolazi do promjene u percepciji uloge muzeja u procesu odgoja i obrazovanja. Iako se muzeji bave prikupljanjem, tumačenjem i prezentiranjem kulturne i povijesne baštine, njihova je funkcija polivalentna. Muzejski prostori mogu funkcionirati i kao mjesto za igru i učenje, istraživanje i ispitivanje. Muzeji su prostor koji izlazi u susret individualnim potrebama, uvažava različitosti, nudi informacije ali ne usmjerava u potpunosti dinamiku i način njihovog usvajanja. Bez obzira na to o kojoj postavci govorimo, muzeji općenito potiču interes i radoznalost; posjetilac postaje istraživač koji zadovoljstvo pronalazi u ispitivanju, upoređivanju, klasifikaciji, uspostavljanju relacija, interpretaciji, analizi i otkrivanju – zaključivanju.

Povodom 20 godina CIVITAS školskih programa građanskog obrazovanja u Bosni i Hercegovini organizirali smo, u suradnji s Veleposlanstvom Sjedinjenih Američkih Država, Zemaljskim muzejom BiH i Ornitološkim društvom Naše ptice prvu Noć u Muzeju: Noć znanosti i aktivizma. U programu je sudjelovalo 257 učenika i nastavnika iz 47 škola i 26 općina oba entiteta i distrikta Brčko. Program je svečano proglasila otvorenim nj.e. Maureen Cormack, veleposlanica SAD-a u našoj zemlji, a otvaranju su nazočili i nj.e. Martin Pammer, veleposlanik Republike Austrije, Stefanie Altman Winans, šefica Ureda za odnose s javnošću Veleposlanstva SAD-a i Adnan Husić, pomoćnik ministra Ministarstva civilnih poslova BiH.
–
Uvodno predavanje održala je Nagin Cox, članica taktičnog vodstva znanstvene laboratorije Sjevernoameričke svemirske agencije NASA za istraživanje planete Mars. Doktorica Cox u svom je predavanju na temu “Spremni na velika djela: Putovanje na Mars” govorila o radu i izazovima s kojima se susreće njen istraživački tim, te istraživanju i najnovijim nalazima o životu na još uvijek potpuno neistraženom Crvenom planetu.
–
“Jesmo pronašli dokaze da je Mars nekada imao vodu i da je bio više poput Zemlje, no nismo pronašli nikakve dokaze da je bilo života na Marsu. Važno je znati da je Mars nekada bio mnogo sličniji Zemlji, pa moramo biti pažljivi prema vlastitom planetu”, naglasila je Cox. Pojasnila je kako naučnici još uvijek nemaju saznanja da postoji život igdje osim na Zemlji, no “čak i kada bi imali mogućnost teraformiranja planeta i stvaranja uvjeta u kojima je život moguć, odakle nam pravo da mijenjamo planet koji nije naš?” odlučno je zaključila ova stručnjakinja NASA tima.
–
U nastavku programa rad učenika bio je organiziran u osam istraživačkih laboratorija, a neke od aktivnosti bile su: noćno promatranje ptica, arheološko iskopavanje, tkanje, izrada makete kuće sojenice, dječije društvene igre i potjere za blagom u sekcijama Šume, Beskičmenjaci i Arheologija – Antička BiH i naslijeđe Latina.
–
Naredne godine program radionica bio je organiziran u dva dana kako bi se uključio veći broj učenika i školskih timova. Program Škole društvenih znanosti proširen je novim radionicama i laboratorijama u kojima su učenici iskopavali nalaze, evidentirali, učili se konzervaciji, istraživali tradicionalne igre, tkanje i imali radionice na grnčarskom kolu i tkalačkom stanu. Zabavno-edukativne igre vodili su mladi povijesničari iz Arheološkog udruženja Panteon. U Školi prirodnih znanosti uz volontere Ornitološke udruge “Naše ptice” pridružili su nam se i stručnjaci SharkLab ADRIA, a učenici su radili u radionicama za istraživanje sova i njihovog plijena, ajkula i morskih raži, šuma, minerala i ruda BIH.
–
Ove godine program “Noć u muzeju” putuje i u druge gradove. CIVITAS u program planira uključiti 550 učenika i nastavnika iz više od 100 osnovnih i srednjih škola u BiH, a domaćini programa, uz Zemaljski muzej u Sarajevu, biti će Muzej suvremene umjetnosti Republike Srpske, Banja Luka i Muzej Franjevačkog samostana Duha Svetoga, Fojnica. Radionice će se održati u travnju/aprilu ove godine, a prijave će biti moguće od 13.03.2018. godine.