Praktična nastava “Projekt građanin/Projekat Ja građanin” priprema učenike i učenice za ulogu aktivnih, odgovornih i informiranih građana i građanki demokratskog društva, uključenih u procese odlučivanja u njihovim zajednicama. Kroz praktičnu nastavu oni upoznaju organizaciju (vertikalnu i horizontalnu strukturu) vlasti, uče razlikovati nivoe/razine i grane vlasti, nadležnosti konkretnih institucija vlasti na svakom nivou/razini odlučivanja (donošenja javne politike) i mehanizme putem kojih građani i građanke mogu dio tih procesa odlučivanja o javnom interesu i zajedničkom dobru, te mehanizme putem kojih mogu zaštiti i zagovarati ostvarivanje svojih prava i sloboda.
6 KORAKA PRAKTIČNE NASTAVE
Šest koraka “Projekt građanin/Projekat Ja građanin” praktične nastave odnosi se na problemski zadatak suradničkog učenja za sve učenike i učenice jednog razreda/odjela/odjeljenja.
Ovi su koraci dio redovnog učenja i poučavanja u predmetnoj nastavi građanskog obrazovanja, koju poznajemo kao nastavne predmete Osnovi demokratije, Osnove demokracije i Građansko obrazovanje u osnovnim školama, odnosno kao nastavne predmete Demokratija i ljudska prava i Politika i gospodarstvo, demokracija i ljudska prava u srednjim školama.
Radeći na problemskom zadatku, učenici i učenice analiziraju različite probleme u zajednici, ispituju prednosti i nedostatke politika kojima vlast pokušava riješiti te probleme i alternativnih mjera koje zagovaraju različiti akteri. Rad završavaju na način da predlažu svoju politiku – novo, prema njihovom mišljenju, bolje, učinkovitije/efikasnije rješenje problema, koji su prepoznali i istražili.
- PRVI KORAK: Identifikacija problema u zajednici
- DRUGI KORAK: Izbor problema javne politike koji će razred/odjel/odjeljenje istraživati
- TREĆI KORAK: Prikupljanje informacija o odabranom problemu istraživanja
- ČETVRTI KORAK: Izrada digitalnog portfolija
- PETI KORAK: Priprema izlaganja
- ŠESTI KORAK: Osvrt na naučeno
2 DIJELA DIGITALNOG PORTFOLIJA
DIGITALNI PORTFOLIO je rezultat timskog rada i suradničkog učenja svih učenika i učenica jednog razreda/odjela/odjeljenja. Ima dva dijela Dio za izlaganje i Dio za dokumentaciju.
Dio za izlaganje je PowerPoint prezentacija s jedinstvenim, unaprijed određenim obrascem (template) u koji učenici i učenice unose informacije o svom radu. U ovom dijelu digitalnog portfolija nalaze se i njihova usmena izlaganja. Kliknete na jednu od tri jezične verzije i preuzmite PPT prezentaciju prvog dijela digitalnog portfolija – Dijela za izlaganje.
Drugi dio, Dio za dokumentaciju, učenici i učenice kreiraju sami i on treba sadržavati sve što su istražili, naučili i saznali o problemu. U ovom dijelu digitalnog portfolija su stručna literatura koju su koristili, medijski članci, anketni listovi, potpisi i pisma podrške, E-pošta koju su razmijenili sa stručnjacima i stručnjakinjama, predstavnicima različitih institucija vlasti i drugi, relevantni dokazi o svemu što su naveli u Dijelu za izlaganje.
Dokumentacija može biti:
- PDF dokument s tekstom i fotografijama u kojem su istaknute poveznice (links) za video zapise, medijske članke i druge online dostupne sadržaje ili
- Folder s materijalima različitih formata
4 CJELINE ZA SVAKI OD DVA DIJELA PORTFOLIJA
I Dio za izlaganje i Dio za dokumentaciju imaju po 4 CJELINE unutar kojih učenici i učenice organiziraju i predstavljaju informacije koje su prikupili o problemu, kao i mjeru javne politike koju zagovaraju kao rješenje problema.
U Dijelu za izlaganje (PowerPoint prezentaciji) ove su cjeline označene prvim, početnim slide-om ljubičaste boje. U Dijelu za dokumentaciju cjeline se trebaju istaći kao naslovi ili (pod)folderi u folderu dokumentacije.
- PRVA CJELINA: OBJAŠNJENJE PROBLEMA predstavlja informacije koje učenici i učenice imaju o problemu koji istražuju, uključujući zvaničnu statistiku, mišljenja struke o uzrocima i posljedicama problema, štetnim posljedicama koje taj problem ima po cijelu zajednicu, prikaz trenda rasta problema i/ili njegove povezanosti s drugim problemima u zajednici;
- DRUGA CJELINA je ANALIZA POLITIKA i predstavlja prikaz svih prednosti i nedostataka postojeće javne politike – mjera kojima vlast pokušava riješiti problem i alternativnih mjera koje predlažu opozicija, interesne grupe građana i građanki, organizacije civilnog društva, stručnjaci i stručnjakinje, stručna i profesionalna udruženja, ali i mjera javne politike koje su za isti ili sličan problem usvojile i provode druge zajednice;
- TREĆA CJELINA: POLITIKA RAZREDA predstavlja mjeru javne politike koju učenici i učenice predlažu kao rješenje problema koji su istraživali. Uz sadržaj te mjere, trebaju odrediti nivo/razinu i granu vlasti, kao i konkretnu instituciju vlasti nadležnu za usvajanje i provedbu te mjere. Isto tako trebaju navesti koja, kakva i kolika izdvajanja iz javnog budžeta/proračuna su potrebna za realizaciju predloženog rješenja – provedbu predložene mjere;
- ČETVRTA CJELINA: PLAN AKCIJE predstavlja sve aktivnosti koje su učenici i učenice proveli kako bi podigli svijest javnosti o problemu, dobili podršku stručnjaka i stručnjakinja, različitih javnih ustanova i šire javnosti (građana i građanki), te kako su tu podršku koristili da svoj prijedlog nove mjere javne politike predstave instituciji/ama nadležnim za njeno usvajanje i provedbu.
Preuzmite Smjernice za rad s detaljnim instrukcijama za pripremu izlaganja i dokumentacije za svaku cjelinu oba dijela digitalnog portfolija i preporukama za digitalne alate koje možete koristiti u radu.
8 UČENIKA I UČENICA IZLAŽU PORTFOLIO
U rad, na izradi digitalnog portfolija, uključeni su svi učenici i sve učenice jednog razreda/odjela/odjeljenja. Oni, između sebe, biraju osam (8) učenika i učenica koji će izložiti taj rad, po dvoje za svaku cjelinu.
Svoja izlaganja učenici će snimiti i unijeti u Dio za izlaganje digitalnog portfolija (PPT prezentaciju). Vrijeme izlaganja je 4 minute za svaku cjelinu, odnosno ukupno 16 minuta za cijeli portfolio. Dva (2) učenika/učenice, koji izlažu jednu, istu, cjelinu, dijele vrijeme izlaganja na 2 x 2 minute.
Snimljena izlaganja za svaku cjelinu mogu biti a) jedan video koji traje 4 minute i ima dva govornika/govornice ili b) dva videa, svaki sa po jednim govornikom/govornicom i u trajanju do 2 minute.
Na višim nivoima takmičenja/višim razinama natjecanja ovi će učenici i učenice imati priliku uživo/live izložiti svoj portfolio i odgovarati na pitanja sudija/sudaca. Za prijavu, predmetni nastavnik dostavlja digitalni portfolio razreda/odjela/odjeljenja E-poštom na adrese koje su predstavljene u sekciji ove stranice, koja nosi naziv: Takmičenja/Natjecanja.
- Organizator/Organizatorica takmičenja/natjecanja će objaviti raspored izlaganja svih školskih timova koji uključuje informacije o danu, datumu i konkretnom vrijemenu izlaganja za svaki školski tim. Uz raspored, timovi će dobiti i poveznicu (link) za video poziv – izravno uključenje u program takmičenja/natjecanja.
- Na dan takmičenja/natjecanja učenici su u školi, u svom razredu/odjelu/odjeljenju. U trenutku uključenja u program takmičenja/natjecanja, kada organizator/organizatorica prozove njihov školski tim, u kadru je svih 8 učenika i učenica koji izlažu portfolio. I drugi učenici tog razreda/odjela/odjeljenja mogu biti u istoj prostoriji, u kadru “iza” u odnosu na učenike i učenice koji/e izlažu.
- Dva učenika/učenice koji izlažu prvu cjelinu, istupaju ispred tima koji izlaže, odnosno prilaze bliže kameri i izlažu svoj dio portfolija. I kod ovih izlaganja vrijedi pravilo da je vrijeme ograničeno na 4 minute za svaku cjelinu i da tu cjelinu predstavljaju – izlažu po 2 učenika/učenice.
- Nakon toga slijedi 6 minuta za pitanja sudija/sudaca i odgovore učenika i učenica.
- Kameri, zatim, prilazi drugi tim, drugo dvoje učenika/učenica koji predstavljaju drugu, odnosno narednu cjelinu portfolija. I oni će predstavljati 4 minute nakon kojih slijedi vrijeme od 6 minuta za pitanja sudija/sudaca.
- Kada se izloži cijeli portfolio i završe sva ispitivanja organizator/organizatorica će tom školskom timu isključiti mikrofon. U tom trenutku, tim se možete isključiti iz poziva (live/uživo prijenosa takmičenja/natjecanja) ili ostati i bez prava na aktivno učešće/sudjelovanje, pratiti izlaganja drugih školskih timova.
Za više informacija pregledajte sekciju (poddomenu) TAKMIČENJA – NATJECANJA
Preuzmite novi Pravilnik “Projekt građanin/Projekat Ja građanin” takmičenja/natjecanja:
I kod ocjene digitalnog portfolija i kod ocjene izlaganja sudije/suci će posebno provjeravati i vrednovati jesu li učenici i učenice a) za rješenje predložili mjeru javne politike b) pravilno odredili nivoe/razine, grane i konkretne institucije vlasti nadležne za predaganje, usvajanje i provedbu mjere koju oni zagovaraju – predlažu kao rješenje problema c) jesu li i na koji način osigurali podršku/potporu javnosti za svoj prijedlog, te d) kako su tu podršku/potporu koristili da predlaženu politiku predstave instituciji nadležnoj za njeno usvajanje i provedbu.