Projekt građanin – Ja građanin

"Projekt građanin – Projekat Ja građanin" praktična nastava priprema učenike i učenice za ulogu aktivnih, odgovornih i informiranih građana i građanki, koji će biti agenti i agentice demokratskih promjena i odgovornih politika u svojim zajednicama

Menu
  • Praktična nastava PG-6248
  • Rad u odjeljenju
  • Digitalni portfolio
  • Takmičenja/Natjecanja
  • Pojmovnik
Menu

Praktična nastava PG-6248

Praktična nastava “Projekt građanin/Projekat Ja građanin” priprema učenike i učenice za ulogu aktivnih, odgovornih i informiranih građana i građanki, uključenih u procese odlučivanja u njihovim zajednicama. Kroz praktičnu nastavu oni upoznaju organizaciju i strukturu vlasti, uče razlikovati nivoe/razine i grane vlasti, nadležnosti konkretnih institucija vlasti na svakom nivou/razini odlučivanja (donošenja javne politike) i mehanizme putem kojih građani i građanke mogu zaštiti svoja prava i slobode. Učenici i učenice uče o pravednim i pravnim procedurama donošenja odluka, načinima na koje vrednujemo dobra pravila, prednosti i nedostatke javnih politika, te kako predlažemo i zagovaramo nova i bolja rješenja za zajedničko dobro, održiv razvoj naših zajednica i jačanje lokalne demokratije/demokracije.

6 KORAKA PRAKTIČNE NASTAVE

Šest koraka “Projekt građanin/Projekat Ja građanin” praktične nastave odnosi se na problemski zadatak suradničkog učenja za učenike i učenice jednog razreda/odjela/odjeljenja.

Ovi su koraci dio redovnog učenja i poučavanja u predmetnoj nastavi građanskog obrazovanja, koju poznajemo kao nastavne predmete Osnovi demokratije, Osnove demokracije i Građansko obrazovanje u osnovnim školama, odnosno kao nastavne predmete Demokratija i ljudska prava i Politika i gospodarstvo, demokracija i ljudska prava u srednjim školama.

Radeći na problemskom zadatku, učenici i učenice analiziraju različite probleme u zajednici, ispituju prednosti i nedostatke politika kojima vlast pokušava riješiti te probleme i alternativnih mjera koje zagovaraju različiti akteri. Rad završavaju na način da predlažu svoju politiku – novo, prema njihovom mišljenju, bolje, učinkovitije/efikasnije rješenje problema, koji su prepoznali i istražili.

  • PRVI KORAK: Identifikacija problema u zajednici
  • DRUGI KORAK: Izbor problema javne politike koji će razred/odjel/odjeljenje istraživati
  • TREĆI KORAK: Prikupljanje informacija o odabranom problemu istraživanja
  • ČETVRTI KORAK: Izrada digitalnog portfolija
  • PETI KORAK: Priprema izlaganja
  • ŠESTI KORAK: Osvrt na naučeno

Preuzmite vodič za praktičnu nastavu i istražite korake rada na ovom problemskom zadatku:

PG-6248 BOSANSKI JEZIK
PG-6248 HRVATSKI JEZIK
ПГ 6248 СРПСКИ ЈЕЗИК

2 DIJELA DIGITALNOG PORTFOLIJA

DIGITALNI PORTFOLIO je rezultat timskog rada i suradničkog učenja svih učenika i učenica jednog razreda/odjela/odjeljenja. Ima dva dijela Dio za izlaganje i Dio za dokumentaciju.

Dio za izlaganje je PowerPoint prezentacija s jedinstvenim, unaprijed određenim obrascem (template) u koji učenici i učenice unose informacije o svom radu. U ovom dijelu digitalnog portfolija nalaze se i njihova usmena izlaganja. Kliknete na jednu od tri jezične verzije i preuzmite PPT prezentaciju prvog dijela digitalnog portfolija – Dijela za izlaganje.

BOSANSKI JEZIK
HRVATSKI JEZIK
СРПСКИ ЈЕЗИК
Obrazac-za-digitalni-portfolio-bosanski-jezikDownload
Obrazac-za-digitalni-portfolio-hrvatski-jezikDownload
Digitalni-portfolio-srpski-jezikDownload

Drugi dio, Dio za dokumentaciju, učenici i učenice kreiraju sami i on treba sadržavati sve što su istražili, naučili i saznali o problemu. U ovom dijelu digitalnog portfolija su stručna literatura koju su koristili, medijski članci, anketni listovi, potpisi i pisma podrške, E-pošta koju su razmijenili sa stručnjacima i stručnjakinjama, predstavnicima različitih institucija vlasti i drugi, relevantni dokazi o svemu što su naveli u Dijelu za izlaganje.

Dokumentacija može biti:

  • PDF dokument s tekstom i fotografijama u kojem su istaknute poveznice (links) za video zapise, medijske članke i druge online dostupne sadržaje ili
  • Folder s materijalima različitih formata

4 CJELINE ZA SVAKI OD DVA DIJELA PORTFOLIJA

I Dio za izlaganje i Dio za dokumentaciju imaju po 4 CJELINE unutar kojih učenici i učenice organiziraju i predstavljaju informacije koje su prikupili o problemu, kao i mjeru javne politike koju zagovaraju kao rješenje problema.

U Dijelu za izlaganje (PowerPoint prezentaciji) ove su cjeline označene prvim, početnim slide-om ljubičaste boje. U Dijelu za dokumentaciju cjeline se trebaju istaći kao naslovi ili (pod)folderi u folderu dokumentacije.

  • PRVA CJELINA: OBJAŠNJENJE PROBLEMA predstavlja informacije koje učenici i učenice imaju o problemu koji istražuju, uključujući zvaničnu statistiku, mišljenja struke o uzrocima i posljedicama problema, štetnim posljedicama koje taj problem ima po cijelu zajednicu, prikaz trenda rasta problema i/ili njegove povezanosti s drugim problemima u zajednici;
  • DRUGA CJELINA je ANALIZA POLITIKA i predstavlja prikaz svih prednosti i nedostataka postojeće javne politike – mjera kojima vlast pokušava riješiti problem i alternativnih mjera koje predlažu opozicija, interesne grupe građana i građanki, organizacije civilnog društva, stručnjaci i stručnjakinje, stručna i profesionalna udruženja, ali i mjera javne politike koje su za isti ili sličan problem usvojile i provode druge zajednice;
  • TREĆA CJELINA: POLITIKA RAZREDA predstavlja mjeru javne politike koju učenici i učenice predlažu kao rješenje problema koji su istraživali. Uz sadržaj te mjere, trebaju odrediti nivo/razinu i granu vlasti, kao i konkretnu instituciju vlasti nadležnu za usvajanje i provedbu te mjere. Isto tako trebaju navesti koja, kakva i kolika izdvajanja iz javnog budžeta/proračuna su potrebna za realizaciju predloženog rješenja – provedbu predložene mjere;
  • ČETVRTA CJELINA: PLAN AKCIJE predstavlja sve aktivnosti koje su učenici i učenice proveli kako bi podigli svijest javnosti o problemu, dobili podršku stručnjaka i stručnjakinja, različitih javnih ustanova i šire javnosti (građana i građanki), te kako su tu podršku koristili da svoj prijedlog nove mjere javne politike predstave instituciji/ama nadležnim za njeno usvajanje i provedbu.

Preuzmite Smjernice za rad s detaljnim instrukcijama za pripremu izlaganja i dokumentacije za svaku cjelinu oba dijela digitalnog portfolija i preporukama za digitalne alate koje možete koristiti u radu.

SMJERNICE – BOSANSKI JEZIK
SMJERNICE – HRVATSKI JEZIK
СМЈЕРНИЦЕ – СРПСКИ ЈЕЗИК

8 UČENIKA I UČENICA IZLAŽU PORTFOLIO

U rad, na izradi digitalnog portfolija, uključeni su svi učenici i sve učenice jednog razreda/odjela/odjeljenja. Oni, između sebe, biraju osam (8) učenika i učenica koji će izložiti taj rad, po dvoje za svaku cjelinu.

Svoja izlaganja učenici će snimiti i unijeti u Dio za izlaganje digitalnog portfolija (PPT prezentaciju). Vrijeme izlaganja je 4 minute za svaku cjelinu, odnosno ukupno 16 minuta za cijeli portfolio. Dva (2) učenika/učenice, koji izlažu jednu, istu, cjelinu, dijele vrijeme izlaganja na 2 x 2 minute.

Snimljena izlaganja za svaku cjelinu mogu biti a) jedan video koji traje 4 minute i ima dva govornika/govornice ili b) dva videa, svaki sa po jednim govornikom/govornicom i u trajanju do 2 minute.


Na višim nivoima takmičenja/višim razinama natjecanja ovi će učenici i učenice imati priliku uživo/live izložiti svoj portfolio i odgovarati na pitanja sudija/sudaca. Za prijavu, predmetni nastavnik dostavlja digitalni portfolio razreda/odjela/odjeljenja E-poštom na adrese koje su predstavljene u sekciji ove stranice, koja nosi naziv: Takmičenja/Natjecanja.

  • Organizator/Organizatorica takmičenja/natjecanja će objaviti raspored izlaganja svih školskih timova koji uključuje informacije o danu, datumu i konkretnom vrijemenu izlaganja za svaki školski tim. Uz raspored, timovi će dobiti i poveznicu (link) za video poziv – izravno uključenje u program takmičenja/natjecanja.
  • Na dan takmičenja/natjecanja učenici su u školi, u svom razredu/odjelu/odjeljenju. U trenutku uključenja u program takmičenja/natjecanja, kada organizator/organizatorica prozove njihov školski tim, u kadru je svih 8 učenika i učenica koji izlažu portfolio. I drugi učenici tog razreda/odjela/odjeljenja mogu biti u istoj prostoriji, u kadru “iza” u odnosu na učenike i učenice koji/e izlažu.
  • Dva učenika/učenice koji izlažu prvu cjelinu, istupaju ispred tima koji izlaže, odnosno prilaze bliže kameri i izlažu svoj dio portfolija. I kod ovih izlaganja vrijedi pravilo da je vrijeme ograničeno na 4 minute za svaku cjelinu i da tu cjelinu predstavljaju – izlažu po 2 učenika/učenice.
  • Nakon toga slijedi 6 minuta za pitanja sudija/sudaca i odgovore učenika i učenica.
  • Kameri, zatim, prilazi drugi tim, drugo dvoje učenika/učenica koji predstavljaju drugu, odnosno narednu cjelinu portfolija. I oni će predstavljati 4 minute nakon kojih slijedi vrijeme od 6 minuta za pitanja sudija/sudaca.
  • Kada se izloži cijeli portfolio i završe sva ispitivanja organizator/organizatorica će tom školskom timu isključiti mikrofon. U tom trenutku, tim se možete isključiti iz poziva (live/uživo prijenosa takmičenja/natjecanja) ili ostati i bez prava na aktivno učešće/sudjelovanje, pratiti izlaganja drugih školskih timova.

Za više informacija pregledajte sekciju (poddomenu) TAKMIČENJA – NATJECANJA

Preuzmite novi Pravilnik “Projekt građanin/Projekat Ja građanin” takmičenja/natjecanja:

PRAVILNIK – BOSANSKI JEZIK
PRAVILNIK – HRVATSKI JEZIK
ПРАВИЛНИК – СРПСКИ ЈЕЗИК

I kod ocjene digitalnog portfolija i kod ocjene izlaganja sudije/suci će posebno provjeravati i vrednovati jesu li učenici i učenice a) za rješenje predložili mjeru javne politike b) pravilno odredili nivoe/razine, grane i konkretne institucije vlasti nadležne za predaganje, usvajanje i provedbu mjere koju oni zagovaraju – predlažu kao rješenje problema c) jesu li i na koji način osigurali podršku/potporu javnosti za svoj prijedlog, te d) kako su tu podršku/potporu koristili da predlaženu politiku predstave instituciji nadležnoj za njeno usvajanje i provedbu.

Lista-za-sudije-bosanski-jezikDownload
Lista-za-suce-hrvatski-jezikDownload
Lista-za-sudije-srpski-jezikDownload

  • Smjernice za rad - bosanski jezik
  • Smjernice za rad - hrvatski jezik
  • Смјернице за рад - српски језик
  • Pravilnik takmičenja - bosanski jezik
  • Pravilnik natjecanja - hrvatski jezik
  • Правилник такмичења - српски језик

Zadatak problemske nastave

U problemskom zadatku praktične nastave "Projekt građanin - Projekat Ja građanin" učenici i učenice istražuju različite probleme u zajednici i javne politike kojima vlast pokušava riješiti te probleme. Ispituju prednosti i nedostatke postojeće politike i alternativnih mjera koje zagovaraju različiti akteri i onih mjera koje kao rješenje istog problema praktikuju druge zajednice. U digitalnom portfoliju, koji je finalni rezultat njihovog rada, predstavljaju rezultate ovih analiza i istraživanja, ali i novu, svoju POLITIKU RAZREDA, onu mjeru javne politike koju oni predlažu kao rješenje problema.

6248

Posebna oznaka ili popularno kod (eng. code) praktične nastave je PG-6248. Ovim kodom označavamo 6 KORAKA "Projekt građanin/Projekat Ja građanin" praktične nastave, 2 DIJELA DIGITALNOG PORTFOLIJA (Dio za izlaganje i Dio za dokumentaciju) koji su rezultat rada u odjeljenju, 4 CJELINE u svakom od ta dva dijela portfolija i tim od 8 UČENIKA i UČENICA koji će izložiti portfolio svog odjeljenja.

Objavljivanje ovog sadržaja dijelom je finansirano grantom Ministarstva vanjskih poslova Sjedinjenih Američkih Država (Department of State). Mišljenja, nalazi i zaključci koji su ovdje navedeni pripadaju autorima i ne odražavaju nužno mišljenja, nalaze i zaključke Ministarstva vanjskih poslova Sjedinjenih Američkih Država.

© 2023 Projekt građanin – Ja građanin | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme